Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

S/S Alinan tarina

Koneasentaja Reino Mäkelä osti vuonna 2002 Markku Saloselta Tampereelta puolivalmiin rungon sekä koneen ja kattilan. Runko oli rakennettu Ruottisen telakalla käyttäen S/S Maryn (nykyisin Satu Vanajavedellä) alkuperäisiä piirustuksia vuodelta 1901. Kone oli höyryhinaaja Auren, jota Salonen oli ollut varustamassa, entinen virattomaksi jäänyt apukone, jonka teho on hieman yli 10 indikoitua hevosvoimaa. Puhti- merkkinen pystykattila on vuodelta 1997. Siinä on 75 tuubia ja vesitilaa 147 litraa.

Näistä komponenteista ryhtyi Mäkelä rakentamaan itselleen höyrysluuppia mallinaan ”Gummeruksen Satun (S/S Satu, Vanajavesi) vanha valokuva ajalta jolloin tämä oli vielä Sharplesin ”Mary”. Alus on suurimmaksi osaksi Mäkelän omaa kätten työtä. Kattila ja kone ovat aluksen avoimessa keulaosassa, jonka sivut voi halutessaan peittää hamppukankaisilla pressuilla. Peräosassa puolestaan on lasiseinäinen salonki. Alina onkin rakennettu vuosisadan alun sluuppien tyyliin: esimerkiksi sähköjä siinä ei ole, vaan kulkuvalotkin ovat öljylyhdyt. Pieni ”vapaus” on vuosisadan alun ”kolibrihöyryihin” tosin otettu siinä, että seisomakorkeus on korotettu paremmin nykyisille ihmisille sopivaksi.

Kattilan ensimmäinen ylöslämmitys tapahtui 18. toukokuuta 2006, ja samana päivänä Mäkelän tyttärentyttären mukaan nimetty Alina teki myös koeajonsa Kajaanin telakka-alueen edustalla. Koeajossa havaittiin lauhdelinjaan rakennetut lauhduttimet tarpeettomiksi, niillä kun ei saatu aikaan toivottua vakuumia. Ne purettiinkin pois, mutta lauhdepuolelle jätettiin lämmönvaihdin, jolla kattilan syöttövesi saadaan lämmitettyä lähes kiehuvaksi. Puolimetrisillä koivuklapeilla lämmitettävä Alina onkin varsin taloudellinen: yhdellä motilla ajaa jopa 15 tuntia.
Julkisen ”ensiesiintymisensä” Alina teki vuoden 2006 Saimaan regatassa Lappeenrannassa, jonne alus kuljetettiin Kajaanista itse tehdyllä trailerilla. Trailerin lisäksi reilut 3 tonnia painavan aluksen kuljetus edellytti myös auton vaihdon vetokykyisempään. Kaunis sluuppi herätti Lappeenrannassa ansaittua huomiota, mutta yleensä se liikkuu kotivesillään Oulujärvellä. Sitä voi ajaa yksinkin, mutta usein miehistönä on kaksi henkeä. Kaikkiaan mukaan mahtuu kymmenkunta, salongissa on tilaa kuudelle. Ainakin kaksi henkilöä mahtuu aluksessa myös yöpymään.

Vuonna 2018 alus ”palasi” takaisin Tampereelle, kun Juha Kaunisto osti Alinan Mika Tirroselta. Nykyinen kotisatama löytyy Laukontorilta, kaupungin keskustasta.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Alina
  • Alustyyppi: Sluuppi
  • Aluksen kotipaikka: Tampere
  • Rakennusvuosi: 2006
  • Pituus: 8,7
  • Leveys: 2,5
  • Syväys: 0,8
  • Nopeus: 4kt
  • Omistaja: Juha Kaunisto
  • Aikaisemmat omistajat: Reino Mäkelä ja Mika Tirronen
  • Laivaan liittyen erityistä: Runko valmistettu S/S Maryn v. 1901 piirustusten mukaan
  • Koneen tyyppi: 1 sylinterinen stephensonin suunnanvaihtokoneella
  • Koneen valmistusvuosi: 1925
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy (nro 1286)
  • Koneteho: 10-15 IHV
  • Koneeseen liittyen erityistä: S/S Auren entinen apukone
  • Kattilan tyyppi: Puhti K-3906 tuliputkikattila (pysty)
  • kattilan valmistusvuosi: 1997
  • kattilan valmistaja: Pv-putki Oy
  • Polttoaine:Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 3,5 neliömetriä

Suomen Höyrypursiseura Ry, S/S Alina